De psychologie achter het koopjes scoren

Een telefoon provider stuurt je een advertentie met een deal: neem nu de nieuwste iPhone XR, en je krijgt 10 euro korting op je abonnement per maand. Wow, wat tof! Je wou eigenlijk al een nieuw telefoon abonnement aanschaffen. Maar is het slim om zomaar op deze deal in te gaan? Nee. Het maken van weloverwogen keuzes is veel beter dan ingaan op dit soort impulsaankopen. Koopjes zijn een phenomeen waar heel veel mensen voor vallen. 2 voor 1, 25% korting, al die deals werken in op het brein. Ik kan het weten, mijn vriend komt soms thuis met allerlei spullen en vertelt met dan dat hij mega-kortingen heeft gekregen. Oké, maar wou hij die spullen eigenlijk echt, vraag ik hem dan. Dan beseft hij dat hij ten prooi is gevallen aan koopjes scoren.

Het idee van schaarste

Het trucje van koopjes, is dat ze je onbewust inpalmen. Je ziet een koopje, en denkt, dit is een goede deal. Dit ga ik nergens anders vinden. Dit is schaars. En dat idee van schaarste is wat er voor zorgt dat je tot een koop overgaat. En dit doe je dan vaak zonder even te overwegen of je het product echt nodig hebt. Dat is namelijk meestal niet zo. Schaarste werkt in op je onderbewustzijn. En dat terwijl deze deal helemaal niet schaars is, hij is namelijk overal. Alle merken doen mee aan koopjes.

Het idee van geld winnen

Een andere psychologische werking van koopjes, is dat ze je een idee geven dat je geld ‘wint’. Dit heet utiliteitsblindheid. Je wint natuurlijk helemaal geen geld, je verliest juist geld. Maar doordat het product goedkoper is dan normaal, heb jij het idee dat je geld wint en ook nog een product eraan overhoudt.

Hoe ga je het tegen?

Als je voortaan een koopje ziet, bedenk je dan dat het eigenlijk een psychologische truc is. Bedenk dat er geen schaarste is, of dat je er geen geld mee ‘wint’. Zorg dat je een weloverwogen keuze maakt voordat je op een koopje ingaat. Bedenk bij jezelf: heb ik dit echt nodig? Zou ik dit ook kopen als het niet in de uitverkoop was? Als het antwoord op deze vragen nee is, dan moet je het gewoon niet doen. Als je denkt dat je het item echt wilt, zorg dan dat je vergelijkingsmateriaal hebt. Voor een telefoon abonnement kun je bijvoorbeeld mobiel abonnement vergelijken. Voor kleding kun je de prijs en kwaliteit van de kleding gaan vergelijken met andere merken.